الأربعاء



بعيد عنك

كلمات الشاعر مأمون الشناوي

الحان بليغ حمدي

1965

كلمات الاغنيه

نسيت النوم وأحلامه نسيت لياليه وأيامه
بعيد عنك حياتي عذاب ما تبعدنيش بعيد عنك
ماليش غير الدموع أحباب معاها بعيش بعيد عنك
غَلبني الشوق وغلبّنى وليل البعد ذوّبنى
ومهما البعد حيّرني ومهما السهد سهّرني
لا طول بعدك يغيرني ولا الأيام بتبعدنى
بعيــــــــد بعيــــــــد عنك.

*****

لا لوم ولا دمعه في عنيّه مخلّاش الفراق فيّا
نسيت النوم وأحلامه نسيت لياليه وأيامه
وبين الليل وآلامه وبين الخوف وأوهامه
بخاف عليك وبخاف تنساني
والشوق إليك على طول صحّانى

*****

افتكر لى لحظه حلوه للهوى..
وافتكر لي مره غِنوه يوم سمعناها سوا
خد من عمري عمري كله إلا ثواني أشوفك فيها
الشـــــــــــــوق آه من الشوق آه وعمايله
ياما بداريها ياما ياما ..ياما بحكيها ياما ياما
بخاف عليك وبخاف تنساني
والشوق إليك على طول صحّانى

*****

كنت بشتاق لك وأنا و انت هنا..بيني وبينك خطوتين
شوف بقينا ازاى أنا فين يا حبيبي و انت فين
والعمل إيه العمل ماتقوللى اعمل إيه؟
والأمل إنت الأمل تحرمني منك ليه؟
عيون كانت بتحسدنى على حبي
ودلوقتى تبكى عليّا من غٌلبى
وفين إنت يا نور عيني يا روح قلبي فين؟
فين أشكى لك فين؟
عندي حاجات وكلام
دمعك يا عين بيريحنى بُكايا ساعات
بخاف عليك وبخاف تنساني
والشوق إليك على طول صحّانى


للتحميل


Mp3 Format - High Quality - 52 MB
Rapidshare

للاستماع




Leave a Reply

Subscribe to Posts | Subscribe to Comments

- Copyright © بليغ حمدي - Skyblue - Powered by Blogger - Designed by Johanes Djogan -