الثلاثاء



عـبد الغــنى الســيد
ــــــــــــــ

16 يونيه 1908
9 ديسمبر 1964

ولد في القاهرة
لم يحظ على قدر من التعليم
فعمل أسترجي واكتشف موهبته
كمطرب ثم اشتهر بأغنياته في الأفراح
ولمع في الإذاعة عام 1934 وعمل في السينما
في أفلام قليلة، وفي عام 1940 درس الموسيقى،
رصيده الغنائي أكثر كم 800 أغنية ، بين العاطفية والدينية
والوطنية والأدوار القديمة والمنلوجات
وأخر ما غنى ( أنا متنسيش ) لـ بليغ حمدي

تزوج ثلاث مرات الاولى من قريبة له وانجب زينب و بثينه
والثانية ابنة وزير الحربية و طلقها بأمر من فاروق
والثالثة انجب منها ليلى وإيمان ومحمد

من أشهر أغانيه البيض الأمارة
ولا يا ولا، أنا وحدي وعالحلوة والمُـرّة.
ــــــــــــــ


من أعماله : 1937 وراء الستار 1938
شيء من لا شيء 1944 طاقية الإخفاء،
حسن وحسن ، شارع محمد علي 1947
ليالي الأنس ، الكيلو 99 ، البيت الكبير


انا ما اتنسيش

كلمات عبد الوهاب محمد

الحان بليغ حمدي


كلمات الاغنيه

انا ما اتنسيش
انا ما اتنسيش
خليك هاجرني ما يهمنيش
ده انا ف خيالك
وجوة بالك
و بين امالك
وجوة بالك معاك باعيش
انا ما تاتنسيش انا ما اتنسيش

تحب تاني ما تحب تاني
شوف فين تلاقي قلب في حناني
حتنسى غيري وتنسى غيره
ومش هتنسى أبدا زماني
ده انا ف خيالك
وجوة بالك
و بين امالك
وجوة بالك معاك باعيش
انا ما تاتنسيش انا ما اتنسيش

ابعد ما حسأل بعدت ليه
بعدك أديني بصبر عليه
اكمني عارفه مش راح يطول
واقدر اقول لك نهايته ايه
ده انا ف خيالك
وجوة بالك
و بين امالك
وجوة بالك معاك باعيش
انا ما تاتنسيش انا ما اتنسيش


لا حد قبلي ولا حد بعدي
يقدر يحبك بقلبه قدي
كلمة بقولها
وانا عارفها
وبكرة ترجع لحد عندي
ده انا ف خيالك
وجوة بالك
و بين امالك
وجوة بالك معاك باعيش
انا ما تاتنسيش انا ما اتنسيش

للتحميل

انا ما تنسيش

للاستماع



Leave a Reply

Subscribe to Posts | Subscribe to Comments

- Copyright © بليغ حمدي - Skyblue - Powered by Blogger - Designed by Johanes Djogan -